Helvete..

Läste första frågan och jag tror inte jag kommer kunna göra detta. Inte ett skit som står i boken och min så kallade "lärare" har inte direkt gått igenom detta särskilt bra. hon gick igenom det lite snabbt för några månader sedan... Förlåt men jag är sur:(

Hotell Da Vinci har 100 rum, varav 70 dubbelrum, 5 sviter och 25 enkelrum.

Hotellet är öppet året om, 24 timmar/dygn.  Hotellet är ett cityhotell, beläget i Borås.

I hotellet finns 3 konferensrum med plats för 150 gäster, 6 st. grupparbetsrum, restaurang med 100 sittplatser:  Restaurangen har traditionell meny.  Dessutom har hotellet väl utrustat relaxavdelning.

Förra året sålde hotellet 19710 rum.  Totala rumsförsäljningen var 13 249 500:-.

Uppgift 1.

Karin jobbar som husfru på hotellet.  Genomsnittsbeläggningen på hotellet är 50% på måndagar, 80% på tisdagar, 90% på onsdagar, 60% på torsdagar, 60% på fredagar samt 30% på lör- och söndagar.

På hotellet jobbar 2 st städerskor på heltid men på grund av den ökade beläggningen ska nyanställningar ske.  Mia som redan är anställd har 2 små barn på dagis och vill jobba vardagar, dagtid.  Pia vill sluta tidigare på torsdagar då hon tränar fotboll.

Kan Du hjälpa till med schemaläggningen?  Gör rullande schema för 3-4 veckor.  Beräkna att varje städerska städar 3 rum/arbetstimme.  Hur många ska hon nyanställa och  ta ställning till Mias och Pias önskemål!

Vad blir lönekostnaden/månad  om den genomsnittliga timlönen är 109:-/timme och sociala kostnader är 40%.

 

Någon som fattar?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0